Laaggeletterdheid – Hoe laaggeletterde patiënten te helpen

laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid – Hoe laaggeletterde patiënten te helpen

Een laaggeletterde patiënt kan het geschreven materiaal van een zorgverlener mogelijk niet begrijpen. Daarom is het absoluut noodzakelijk om lesmateriaal voor patiënten te maken waarin eenvoudige en veelvoorkomende woorden worden gebruikt in plaats van complexe medische termen. Bovendien moet het lesmateriaal voor patiënten kort zijn, met zinnen van niet meer dan 10 woorden. Ze moeten ook met de actieve stem worden geschreven. Bovendien moet de lettergrootte tussen de 10 en 14 punten liggen.

Veel beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg en eerstelijns klinisch personeel zullen regelmatig laaggeletterde patiënten tegenkomen Hetsen & Visschers laaggeletterdheid. Het is belangrijk om de toegang tot gezondheidsinformatie voor dergelijke mensen gemakkelijk te maken, aangezien de meeste van deze mensen hun alfabetiseringsproblemen liever verbergen. De onderzoeksresultaten benadrukken ook het sociale stigma dat gepaard gaat met laaggeletterdheid, wat kan leiden tot zelfuitsluiting en een aanhoudende angst om het probleem te onthullen.

Laaggeletterdheid treft mensen in elke levensfase. Slechte leesvaardigheid belemmert kinderen om academisch succes te behalen, jonge volwassenen om de arbeidsmarkt te betreden en ouders om het leren van hun kinderen te ondersteunen. Ze beïnvloeden ook de sociale mobiliteit en maken de samenleving minder gelijk. Volwassenen met laaggeletterde vaardigheden worden in het dagelijks leven geconfronteerd met uitdagingen, zoals het lezen van verkeersborden, het begrijpen van prijsetiketten en het gebruik van internet.

Laaggeletterdheid heeft ook invloed op de betrokkenheid van de gemeenschap. Een geletterde gemeenschap is eerder innovatief en creatief en gaat eerder de dialoog aan met andere leden. Een geletterde gemeenschap deelt perspectieven, ideeën en zorgen, wat gunstig is voor de hele gemeenschap. Bovendien heeft een geletterde gemeenschap meer compassie voor anderen. Gebrek aan geletterdheid vormt een risico op sociale uitsluiting voor bepaalde groepen mensen en kan leiden tot slechte economische resultaten.

Klik hier: Hetsen & Visschers